Novi smjer gastronomske ponude Like
Gospić, 28. ožujka-Sve više pokazatelja ide u prilog tvrdnjama o intenzivnom razvoju turizma u Ličko-senjskoj županiji. Ove tvrdnje potkrjepljuje i nedavna prezentacija što ju je u restoranu „Lička kuća“ u NP Plitvička jezera priredila Lokalna akcijska grupa (LAG) Lika. Pred očima novinara našle su se delicije koje su članovi kuharskog tima „Gastronomadi“ priredili isključivo od domaćih namirnica i na tradicijski način. Bio je to dio projekta brendiranja Like i podvelebitskog primorja pod nazivom „INTEGRA Lika 2020“. Bila je ovo svojevrsna gastro-revoluciju Like jer će po prvi put nezamjenjiva lička hrana postati brend. LAG Lika predstavio je ovom prigodom projekt „Gastro Lika“ koji će Liku brendirati kao gastro-destinaciju i staviti je na svjetsku kartu gurmanskih užitaka.
Lika je od davnina poznata po posebnostima svoje ljepote i iznimnoj kvaliteti hrane. Stalnim iseljavanjem pretežito seoskog stanovništva, a samim time i drastičnim smanjenjem proizvodnje domaćih prehrambenih proizvoda, samo malom broju sretnika ostala je privilegija uživanja u bogatstvu okusa koju pruža domaća lička hrana.
Projekt „Gastro Lika“ najavio je ozbiljan zaokret u izboru, označavanju i promociji ličke hrane. S tom svrhom LAG Lika razvio je regionalnu oznaku kvalitete pod nazivom „Lika Quality“ kojom će se označavati domaći proizvodi iznimne kvalitete, proizvodne sljedivosti te zdravstvene ispravnosti. Na taj način zaštitit će se pravi proizvođači od nelojalne konkurencije. Novost je također što će i restorani koji u svojoj ponudi budu imali jela pripremljena od namirnica s oznakom „Lika Quality“ i budu zadovoljavali propisane standarde, također moći nositi istu oznaku. Primarna gastro ponuda temeljit će se na dobro poznatim tradicionalno pripremljenim jelima kao što su janjetina na ražnju i janjetina ispod peke s ličkim krumpirom, meso ličke buše, sir lički šripavac i brojni drugi specijaliteti te neizostavna lička šljivovica.
Kao dopuna ovoj bogatoj gastro ponudi u LAG-u Lika mislili su i na konzumente pa su spomenuta jela od tradicionalnih domaćih namirnica pripremljena u novom ruhu, na suvremen način. U tu svrhu angažirani su spomenuti „Gastronomadi“, kulinarski eksperti koji djeluju već 11 godina. U tom razdoblju formirali su svoj gastronomsko-edukacijski centar, održavaju škole kuhanja kako za amatere, tako i usavršavanja za profesionalce, brojne radionice, seminare i slično. Iza njih stoje brojni projekti, kao što su „Vinske ceste zapadni Srijem, Međimurje, Moslavina, Plešivica”, „Očuvanje Boškarina kroz ugostiteljstvo“, „Nacionalne Gastro-ikone”, „Gastro cluster malih i obiteljskih hotela RH”, službeni su kreatori programa hrvatskih jela u zrakoplovima Croatia Airlines-a i još brojna druga postignuća. Imamo čast što su upravo oni ti koji prenose znanje i vještine na kuhare iz ugostiteljskih objekata Lička kuća, Borje, Grabovac, Lika, Maki, Baške Oštarije i Degenija. Protekli je vikend bio posvećen prenošenju njihovih teorijskih i praktičnih znanja kroz predavanja i radionice. Gastro ikone proizašle iz narodne tradicije odnose se na uvriježena jela ili gastro običaje koji su i danas zastupljeni u domaćinstvima ovih područja. Činjenica je da je Lika bogata tradicijskim jelima, ali i da su rijetko zastupljeni ugostiteljski objekti koji kontinuirano imaju široku ponudu ličkih gastro delicija. Kako niti marketinška strana nije zastupljena, Lika je slabo prepoznatljiva kao gastro destinacija. Stoga je projektom „Gastro-Lika“ započeo proces pretvaranja Lika u prepoznatljivu gastro destinaciju, čime je stvorena važna karika u lancu približavanja tržištu od lokalnih farme do stola.
M. S.